Півстоліття тому цей мотоцикл київського заводу КМЗ на ім’я “Дніпро-1” мав стати знаковим для українського мотопрому. Хоча історики техніки знають про нього, мало хто здогадувався, що цей байк зберігся донині.
Історичний контекст МТ-8
На Ювілейній виставці до 80-річчя КМЗ, що проходить на ВДНГ у Києві, несподівано був показаний мотоцикл “Дніпро-1” зразця 1966 року. Це був перший проект Київського мотозаводу, що мав на меті створення власної моделі.
У конструкторському бюро заводу було розроблено сучасний важкий байк з оригінальним дизайном та покращеними характеристиками. Це справді був прорив, оскільки на середину 1960-х КМЗ продовжував випускати застарілі моделі, що повторювали довоєнні зразки.
Незважаючи на те, що мотоцикл не дійшов до серійного виробництва, кілька його нових компонентів згодом потрапили до інших серійних моделей КМЗ.

Фото: у перспективної моделі КМЗ “Дніпро-1” передовим був не лише дизайн (Костянтин Широкун, РБК-Україна)
Особливості конструкції
У 1966 році Київський мотоциклетний завод, що славився своїми важкими мотоциклами з коляскою та опозитними двигунами, розпочав розробку нової моделі, покликаної замінити застарілий К-750, популярний серед населення та військових.
Цю модель охрестили заводським кодом МТ-8, а товарно – “Дніпро-1”. Байк став першим зі знаменитої серії, що згодом увійшла в українську мототехніку.
“Дніпро-1” вирізнявся інноваціями:
Сучасний дизайн. Мотоцикл отримав більш актуальні форми, що контрастували з типовими радянськими моделями того часу.
Комфортні умови. Новий мотоцикл став більш обтічним завдяки вітровим щиткам, надаючи водієві більше зручності та динамічності в зовнішньому вигляді.
Інноваційний боковий причеп. Коляска була обладнана відкидною передньою частиною, у її багажнику помістилося запасне колесо.
Опозитний двигун. Як і інші моделі КМЗ, “Дніпро-1” оснащено двоциліндровим двигуном повітряного охолодження об’ємом 650 см³, потужністю 32-34 к.с. і обертовим моментом 48 Нм.
Трансмісія. Мотоцикл пропонував напівавтоматичний привод зчеплення та 4-ступінчасту коробку передач, включаючи задню передачу.
Гідравлічні гальма. Заднє колесо та колесо коляски гальмувалися завдяки гідроприводу, що було інноваційним рішенням для свого часу.
Поліпшена керованість. Завдяки новій рамі та підвісці мотоцикл мав стати більш стійким і зручним в управлінні.

Фото: у серію нова модель Київського мотозаводу МТ-8 “Дніпро-1” так і не потрапила (Костянтин Широкун, РБК-Україна)
Причини, чому “Дніпро-1” не став серійним
Попри свої перспективи, “Дніпро-1” так і не був запущений у масове виробництво. Чому ж так сталося? В загальному, можна сказати, що брак інвестицій став основною причиною.
Якщо заглибитися у причини, вони типові для економіки того часу:
- Технологічні труднощі. Нова конструкція вимагала оновлення виробничих ліній, що було складно і дорого;
- Консерватизм. У неринкових умовах виробник не мав стимулів для запуску нової продукції. Попит на старий К-750 (1958 р.) був високим, тому завод вирішив модернізувати вже існуючі моделі.
- Відсутність підтримки. Проект не отримував належного фінансування та уваги з боку держави, що була власником заводу.
Таким чином, “Дніпро-1” вийшов лише в обмеженій серії – всього 12 екземплярів. Досі вважалося, що жоден з них не зберігся, і байк залишився лише на архівних знімках.
Проте на згаданій виставці фанати історії заводу КМЗ показали прекрасно збережений екземпляр – єдиний відомий на сьогодні.
Спадщина
Хоча “Дніпро-1” так і не став серійним, він заклав основи для подальшої лінійки мотоциклів “Дніпро”, включаючи моделі МТ-9, МТ-10 та МТ-11, останні з яких виготовлялися до початку 2000-х. Ці мотоцикли, які колись мали великий попит, сьогодні цінуються колекціонерами та любителями ретро-техніки.
















