Бензин не лише спонукає автомобіль рухатися, але також впливає на його стан і, звісно, на фінансовий добробут водія. Тому й не дивно, що навколо пального виникає безліч переконань, деякі з яких є помилковими і навіть шкідливими.
Міф №1. Бензин А-98 кращий за А-95
На перший погляд, здається, що чим більше октанове число, тим краще. Але це не зовсім правда. Октанове число показує стійкість бензину до детонації, а не його якість чи “потужність”. Для двигунів, розрахованих на А-95, використання А-98 не матиме жодних переваг — іноді уважний водій може навіть помітити погіршення динаміки авто!
Важливий нюанс полягає в тому, що у високооктанового пального може бути нижча теплотворна здатність. Блок управління (ЕБУ), налаштований на нижче ОЧ, не завжди здатен компенсувати цю різницю. На щастя, більшість сучасних ЕБУ можуть адаптуватися до незвичного пального, і автомобіль працює як звичайно.
Порада. Найкращий спосіб уникнути проблем через “не той” бензин — завжди використовувати паливо з рекомендованим виробником октановим числом. Надмірна “турбота” про двигун і намагання заправити його чимось “кращим” можуть призвести до неприємностей.

Фото: точний аналіз пального можливий тільки в лабораторії (freepik.com)
Міф №2: Преміальний бензин здатен підвищити потужність мотора
Відомі мережеві АЗС часто пропонують свій фірмовий бензин, який рекламується як преміальний. Йдеться про “більшу потужність”, “кращу динаміку” та “очищення двигуна”. Хоча в деяких випадках він дійсно кращий, переваги часто перебільшені.
По суті, преміальний бензин — це якісний бензин з необхідним октановим числом, з додатковими присадками. Зазвичай ці добавки добре очищають паливну систему, але преміум-бензини не змінюють фізичних характеристик двигуна. Потужність визначається конструкцією мотора, а не паливом.
Порада. Не варто чекати від таких сортів пального чогось надзвичайного. Потужність може зрости лише на старому моторі, який протягом тривалого часу отримував цей “преміум” і, таким чином, чистився завдяки очищенню паливних форсунок (інжекторів). Примітно, що такого ж ефекту можна досягти регулярним технічним обслуговуванням автомобіля.
Міф №3: Поганий бензин — це бензин, який є брудним і має низьке октанове число
Цей міф зводить якість пального виключно до його чистоти: якщо бензин прозорий і без осаду — він хороший. Але це надто спрощене розуміння. Насправді, поганий бензин може завдати більшої шкоди, ніж просто забруднений.
Сьогодні пальне, що містить механічні домішки, — рідкість. Натомість, бензин зі з сучасної точки зору може виглядати абсолютно чистим, але мати:
- низьке октанове число. Це може призвести до детонації і навіть пошкодження деталей двигуна;
- невідповідний фракційний склад. Це вплине на згоряння і може призвести до пошкодження клапанів ГРМ та свічок;
- домішки, які неможливо побачити неозброєним оком. Наприклад, надмірна кількість сірки вплине на токсичність вихлопу, ефективність олії та довговічність деяких деталей двигуна;
- неправильний хімічний склад через невиконання умов зберігання. Наприклад, бензин, що зберігався довго, особливо за високих температур, окислюється та втрачає леткі фракції, ускладнюючи запуск двигуна.
Порада. Не слід оцінювати бензин лише за його виглядом. Якість — це в першу чергу хімія, а не прозорість. Найбільшу гарантію якості паливі надає заправка на відомих АЗС.
Найголовніше
Щоб водій не плутався у характеристиках і не заливав у бак сумнівні рідини, існує простий алгоритм:
- Заправлятись лише тим, що рекомендує виробник автомобіля.
- Заправлятись лише на станціях, де не буде свідомого чи випадкового обману — тобто в перевірених мережах.
- Експерименти можливі, але наслідки можуть бути непередбачуваними, і відповідальність за них лягає на власника.
















