Двигуни, які охолоджуються повітрям, протягом півстоліття служили на найвідоміших автомобілях нашої історії. Але з часом вони несподівано зникли з ринку. Які переваги водії втратили разом із їх відходом?
Чому двигуни з повітряним охолодженням заслуговують уваги
Багато водіїв ще пам’ятають, коли відсутність рідинного радіатора була нормою на таких моделях, як “Запорожці”, Volkswagen Beetle, усіх Tatra, Citroen 2CV, Fiat 500 та Porsche 911. Але сьогодні їх важко зустріти у легкових автомобілях. Чому так сталося?
Переваги та недоліки двигунів з повітряним охолодженням
Може здаватися, що водієві неважливо, як охолоджується його двигун — головне, щоб він працював без збоїв. Але автомобіль — це складний механізм, і навіть деталі, які не видно під капотом, впливають на його ефективність.
Переваги для водія
- Висока надійність. Простота конструкції “повітряника” забезпечує менше елементів: немає радіатора, термостата, шлангів чи помпи. Чим менше деталей, тим нижчий ризик поломки.
- Зменшена вага. Відсутність рідинної системи охолодження сприяє зниженню загальної маси автомобіля.
- Компактність. Двигун повітряного охолодження займає менше місця, ніж “водяний” з таким же робочим об’ємом.
- Низька вартість обслуговування. Немає необхідності часто замінювати охолоджувальну рідину чи проводити ремонти, адже тут лише вентилятор і повітропроводи.

Фото: протягом десятиріч на популярних автомобілях використовувалися мотори повітряного охолодження (unsplash.com)
Недоліки для водія
Багато хто здивується, але є один принциповий недолік двигунів з повітряним охолодженням.
– Шумність. Двигун “повітряник” не має рідинної сорочки, яка тихо працює у “водянок”. Вона глушить механічні, газообмінні та звуки горіння. Додатково, вентилятори та ребра охолодження можуть видавати більше шуму, ніж помпа в рідинній системі.
Не будемо заглиблюватися у технічні деталі, але варто захистити цей тип двигунів від невиправданих критики. Перегріви в спеку, малий ресурс і недостатня потужність — це всього лише міфи, які створили диванні експерти.
Чому двигуни повітряного охолодження зникли
1. Складність виготовлення. Циліндри “повітряника” виготовляються окремо, тоді як у “водянок” — всі разом. Ребра охолодження вимагають більше зусиль для виготовлення, ніж рідинна сорочка.
2. Складнощі в розробці модифікацій. Сучасному автопрому потрібні різні варіації одного двигуна, що для двигунів з повітряним охолодженням передбачає повну переробку системи охолодження. Натомість, у рідинних достатньо змінити параметри блоку чи головки.
3. Складна система опалення. Гаряче повітря не таке ефективне, як антифриз, тому для опалення салону необхідно використовувати додаткові обігрівачі.
4. Акустичний комфорт. Шум двигуна з повітряним охолодженням — вже згаданий недолік, але завдяки сучасним технологіям, його можна значно зменшити.
У головному
Двигуни повітряного охолодження були зняті з виробництва без підстав. Автовиробники, замінивши їх “водянками”, перенесли свої труднощі на споживачів.
Таким чином, водії стали сплачувати більше за складні системи рідинного охолодження. А автомобілі зі значним пробігом стикнулися з новими проблемами, такими як протікання та втрата рідини в процесі експлуатації. З часом водії звикли до цього, а переваги повітряного охолодження відступили в забуття.
















