Цілком укорінене переконання багатьох автолюбителів, що “Запорожець” є копією італійської моделі, розпадається під час простого порівняння цих автомобілів. Давайте виправимо репутацію “горбатого”, який нещодавно відзначив своє 65-річчя.
Історія створення “Запорожця”
Отримавши завдання на виготовлення доступного та надійного автомобіля, інженери довго роздумували над концепцією майбутньої моделі.
Наскільки малим і економним може бути “Запорожець”? Яка має бути його місткість, потужність і прохідність? В Україні було проведено тестування різних малих і мікромоделей європейського виробництва – автовиробники порівнювали та перевіряли їх.
Крім того, у вітчизняних умовах випробовували різні транспортні засоби, від мотоколясок (за радянською класифікацією – “інвалідок”) BMW до Volkswagen Kafer. Проте врешті-решт було вирішено створити власний автомобіль, оскільки жоден з іноземних варіантів не підходив для місцевих умов.
Чому “Запорожець” виглядає знайомо
Несмотря на популярні думки деяких “експертів”, ЗАЗ-965 не є копією жодного закордонного автомобіля. Звичайно, він має кілька технічних рішень, типових для того часу – зокрема, єдиний блок двигуна, трансмісія і головна передача, торсіонна передня підвіска і задньомоторне компоновка.
Такі елементи можна зустріти в багатьох моделях тієї епохи, адже абсолютно унікальних автомобілів просто не існує. (Яскравий приклад – сучасні компактні автомобілі. Більшість з них має передній привід, поперечно розташований двигун, підвіску McPherson спереду та торсіонну балку ззаду, клиноподібний профіль передка і кузов хетчбек.)
Єдине, що в ЗАЗ-965 дійсно нагадує іноземні моделі – це передня частина кузова, схожа на компактний Fiat 600. Але давайте розберемо деталі.
Фото: копіювати іноземні автомобілі для створення “Запорожця” не було сенсу, адже не змогли знайти гідних прототипів (Ігор Широкун, РБК-Україна)
Порівнюючи ЗАЗ і Fiat
Автомобільні журналісти РБК-Україна неодноразово порівнювали ЗАЗ-965 “Запорожець” з його європейським аналогом – Fiat 600, модель 1955 року, яку багато хто називає прототипом “горбатого”. Якщо коротко, ось основні результати:
Спільні характеристики “Запорожця” та Fiat
- Конструкція кузова на великі деталі: суцільне днище і бокові панелі. Хоча силова структура кузова схожа, є різності спереду і ззаду;
- Трансмісія – коробка передач і головна передача об’єднані в одному блоці. Таке рішення відоме ще з доісторичних прототипів, зокрема Volkswagen Kafer 1938 року;
- Дизайн передньої частини кузова.
Відмінності ЗАЗ та Fiat
- Тип кузова. ЗАЗ – седан, Fiat – фастбек. У “запорожця” корма з виступаючим капотом, у “італійця” – суцільна лінія;
- Розміри. “Запорожець” на 12 см довший, на 1.5 см ширший і на 4 см вищий;
- Дизайн боковин. У Fiat корми з архаїчними випуклими формами, у “Запорожця” – сучасні гладкі лінії;
- Передня підвіска. У Fiat – стара поперечна ресора, у “Запорожця” – два торсіони й два пари важелів;
- Діаметр коліс. У “італійця” – малі 12-дюймові, у “Запорожця” – більші 13-дюймові, що позначається на характеристиках;
- Двигуни. У “Запорожця” – V-подібний з повітряним охолодженням, у “італійця” – рядний, водяного охолодження, з радіатором в правому крилі;
- Схема розміщення двигуна. У ЗАЗ двигун підвішений під заднім вікном, а у Fiat він спирається на задній брус;
- Салон. “Запорожець” має найбільший об’єм у своєму класі, його салон (1840 мм в довжину, 1300 мм в ширину) перевищує аналогічні показники Fiat та інших європейських моделей, з якими його випробовували.
Головні висновки
Суперечки про те, чи є “ЗАЗик” копією чи ні, не мають сенсу – схожість лише в формах передка. Але, на жаль, жоден з експертів не звернув уваги на дійсну, унікальну характеристику “Запорожця”.
Елементарні інженерні знання свідчать, що в бюджетному “ЗАЗику” відсутні елементи економічності. Усі компоненти виконані з якістю, як на “дорослих” автомобілях, як у матеріалах, так і в конструкції. Але це вже тема для окремої бесіди.
















