Сучасні автомобільні акумулятори мають тривалий срок служби і не вимагають складного обслуговування. Головна проблема для них — тривалий недозаряд, проте є простий спосіб вирішити цю ситуацію. Для цього вам знадобиться лише один невеликий пристрій.
Чому акумулятор “вмирає”
Свинцево-кислотні акумулятори (усі автомобільні батареї є такими) негативно реагують на тривале перебування в розрядженому стані. Коли акумулятор довго розряджений, його активна маса на пластинах покривається сульфатами, і він втрачає здатність обмінюватися іонами з електролітом.
У результаті цього зменшується ємність, знижується струм, який акумулятор може передати споживачам, і зрештою він втрачає здатність тривалого зберігання навіть незначного запасу енергії. Нажаль, у наш час навіть у справних машинах акумулятори часто опиняються в такому стані.
Чому АКБ сідає
Причини полягають у великій кількості споживачів і специфіці експлуатації, характерній для сучасних водіїв. Коли авто використовують виключно в міських умовах, з короткими подорожами та великою кількістю підключених пристроїв.
Це особливо характерно у осінньо-зимовий період: водночас працюють фари, протитуманки, обігрівач, двірники, підігрів сидінь, дзеркал і скла… А оскільки у місті авто часто рухається повільно, на низьких обертах двигуна, генератор не може повноцінно заряджати акумулятор.
Відтак, акумулятор постійно залишається в напіврозрядженому стані. Навіть при справному двигуні авто може знову запуститися, і водій не помітить проблеми — проте пластини акумулятора сульфатуються і зношуються швидше. Якщо ж температура повітря знижується, то стартер може не мати достатньо струму для запуску двигуна.
Вирішення є: потрібно контролювати заряд акумулятора та періодично підживлювати його від домашнього зарядного пристрою або на одній з найближчих СТО.
Досить просто зрозуміти, коли АКБ потребує додаткової зарядки — просто треба перевіряти напругу на її клемах. Ідеально, якщо у вас є вольтметр (мультиметр), але навіть без цього можна впізнати стан акумулятора по поведінці автомобіля.
Фото: для перевірки акумулятора підійде будь-який вольтметр з точністю до десятих вольта або простий мультиметр (bosch.com)
Як перевірити акумулятор самостійно
Існує два підходи — за непрямими ознаками і за допомогою інструментів.
Діагностика за ознаками
Декілька симптомів можуть свідчити про розряджений акумулятор:
- Стартер повільно і неохоче крутить двигун — це сигнал про слабкий заряд. В умовах морозу цей симптом проявляється особливо яскраво.
- Найбільш тривожним є випадок, коли під час спроби запуску гаснуть лампи на панелі приладів, а з-під капота чутно тільки клацання реле. Це свідчить про критичний розряд батареї: якщо залишити її так, деградація стане незворотною.
- У автомобілях з кнопковим запуском двигуна стартер у такій ситуації може зовсім не запуститися.
- Менш очевидний сигнал — затемнення світла в салоні під час активації потужних споживачів: фар, вентилятора, обігрівача сидінь чи скла. В умовах руху цей тест не спрацює, але при заглушеному моторі чи на холостому ходу це буде помітно.
Перевірка за допомогою приладів
Для отримання більш точної інформації про стан акумулятора використовуйте вольтметр (мультиметр) з точністю до десятих часток вольта.
– Перший замір — напруга на клемах при вимкненому двигуні та від’єднаній хоча б одній клемі. Вимірювання має здійснюватися не одразу після поїздки або зарядки, а через 10-12 годин. Заряджений акумулятор має показати від 12,5 до 12,8 В. Якщо показники нижчі — акумулятор потребує зарядки. Якщо ж і це не допоможе, може виникнути питання про купівлю нового АКБ.
– Другий замір — напруга при працюючому двигуні. Прилад повинен показати 14,0-14,5 В. Цей показник свідчить про роботу генератора і всієї системи зарядки. Якщо напруга нижча за норму — акумулятор постійно недозаряджається, якщо вища — можливе перегрівання і втрата електроліту. І той, і інший чинник скорочує термін служби акумулятора.
Найголовніше
Такий простий контроль може суттєво подовжити термін служби акумулятора — іноді на кілька років. Якщо ви не хочете чи не можете займатися вимірюваннями, відвідайте автоелектрика. Він протестує акумулятор за професійними методами і надасть рекомендації щодо його стану та обслуговування.
















