Щоб автоматична трансмісія завжди працювала надійно і комфортно, їй необхідний регулярний догляд. Проста перевірка рівня оливи може викликати чимало запитань.
Рівень оливи в АКП
Спочатку потрібно зазначити, що мова йде про класичні автоматичні коробки передач з гідромеханічним дизайном. Тобто ми маємо на увазі трансмісії з фрикційними елементами та гідротрансформатором, а не варіатори або роботизовані системи.
Ще одне важливе зауваження: ми не розглядатим сучасні автомобілі, в яких рівень масла в АКПП моніториться електронікою, а не водієм. У таких машинах під капотом немає щупа, отож власникові немає потреби перевіряти рівень рідини самостійно.
Варто зазначити, що називати робочу рідину в гідромеханічному автоматі оливою не зовсім коректно. Вона не лише змащує, але й виконує ряд інших функцій, і її офіційна назва – ATF, або automatic transmission fluid – рідина для автоматичних трансмісій.
Фото: рівень оливи (ATF) в автоматичній коробці передач впливає на її тривалість роботи (unsplash.com)
Чому важливо перевіряти рівень ATF
Автоматична коробка передач – це складний і дорогий агрегат, і бажано уникати скорочення його ресурсу через необдумані дії. Тим більше що ремонт АКП може обійтися в кругленьку суму, а знайти кваліфікованих спеціалістів не завжди легко.
Рівень оливи значно впливає на функціонування трансмісії, а недостатній або надмірний рівень ATF може призвести до серйозних проблем.
Що буде, якщо оливи в АКП недостатньо
При недостатній кількості рідини в багатьох зонах коробки виникає сухе тертя, що викликає перегрівання та прискорений знос частин. А якщо масла забагато, воно може пінитися, що знижує тиск у системі, порушує перемикання передач і викликає ривки чи пробуксовування.
Хоча не кожне відхилення від норми призводить до катастрофічних наслідків, дотримання інструкцій з техобслуговування – особливо тих, що рекомендовані виробником – є обов’язковим.
Необхідні умови для перевірки
Попри видиму простоту процесу, інструкції виробників автомобілів вимагають виконання ряду умов. Вони можуть варіюватися в залежності від марки авто та типу трансмісії:
1. Автомобіль повинен стояти на рівній горизонтальній поверхні.
2. Коробка передач повинна бути прогріта до робочої температури. Для цього необхідно проїхати кілька кілометрів (також орієнтуйтесь на температуру двигуна).
3. На місці потрібно повільно перемкнути всі режими АКПП.
4. Потім – в залежності від моделі авто – селектор потрібно встановити у положення P або N.
5. У деяких автомобілях двигун має залишатися ввімкненим, в інших – бути заглушеним не більше ніж на 1–2 хвилини.
6. Витягніть щуп, протріть його чистою серветкою, встановіть назад, потім знову витягніть і зафіксуйте рівень оливи. Він має бути між позначками Min і Max у зоні Hot (гаряча).
Зазначимо, що на щупах багатьох коробок є також зона Cold (холодна), яка використовується для перевірки рівня рідини в ненагрітій трансмісії. Такий замір менш точний і слугує скоріше для загального контролю наявності масла. Іноді на щупах також зазначено тип рідини, яку потрібно використовувати в цій коробці.
Основне
Якщо у вас немає доступу до керівництва виробника або перевіреної сервісної станції, і ви сумніваєтеся у кількості оливи в АКПП – дійте раціонально. Щуп завжди має маркування для температурних зон – Hot (гаряча) й Cold (холодна). Ориєнтуйтесь на них у відповідності з температурою двигуна.
Незалежно від того, чи працює двигун, якщо рівень оливи між марками Min і Max – це означає, що рідина в коробці є, і ви можете безпечно доїхати до дому або найближчої майстерні. А там потрібно провести повну перевірку згідно всіх правил і, за необхідності, відкоригувати рівень ATF – або замінити її на нову.
















