Лише з акумулятором наш автомобіль оживає щоранку: він живить стартер і забезпечує функціонування всієї електроніки. Тому вибрати правильний АКБ стає дедалі важче з кожним новим поколінням автомобілів.
Порядок вибору АКБ: 5 основних моментів
Попри зовнішню схожість акумуляторів на полицях автосалонів, вони можуть суттєво відрізнятися один від одного.
Водієві важливо хоч трохи розбиратись у цій темі, особливо якщо поблизу немає магазину чи СТО, яким можна довірити вибір.
1. Тип акумулятора та технологія виготовлення
Усі автомобільні стартерні акумулятори є свинцево-кислотними, але окрім свинцевих пластин і кислотного електроліту, в них є й інші важливі компоненти. Серед популярних типів АКБ:
– Звичайні залиті. Використовуються на бюджетних автомобілях та на моделях без складних електронних систем;
– Поліпшені залиті АКБ типу EFB (Enhanced Flooded Battery). Підходять для автомобілів з системою Start-Stop та різноманітними електронними помічниками.
– Найсучасніші акумулятори типу AGM (Absorbent Glass Mat). Вони призначені для машин з високими енергетичними витратами, таких як моделі з системою Start-Stop та численними електронними пристроями. Звичайна батарея на таких автомобілях швидко втрачає працездатність.
Рекомендація. Обов’язково перевіряйте, чи підтримує ваш автомобіль обраний тип АКБ. Неправильний акумулятор швидко вийде з ладу. Не варто купувати батарею вищого класу, ніж рекомендує виробник авто, адже це немає сенсу.
2. Габарити та форма корпусу
Часто акумулятор має точно відповідати посадковому місцю — інакше просто не вміститься під капотом, під сидінням або в багажнику. Також небажано, щоб АКБ “гуляла” на своєму місці, адже це може призвести до механічних пошкоджень.
- Довжина, ширина, висота — це міркування критично важливі.
- Розташування контактних штирів. У деяких моделях клеми можуть виходити за межі корпусу.
- Кріплення акумулятора. У деяких автомобілях батарея має нижнє кріплення, яке закріплює її за бортик на нижній краю корпусу. Верхнє кріплення особливих умов не має.
Рекомендація: перед покупкою ознайомтесь із заводським мануалом або виміряйте стару батарею. Пам’ятайте, що в одній розмірності можуть бути акумулятори з різними електро технічними характеристиками.
Фото: акумулятор сучасного авто – своєрідна витратна деталь, хоча і доволі надійна (bosch.com)
3. Клеми АКБ
– Існує пряма полярність (плюс справа) та зворотна (плюс зліва).
– Неправильне розташування клем може ускладнити підключення, а в гіршому випадку привести до короткого замикання.
– Також врахуйте тип клем – стандартні (європейські) чи азійські (меншого діаметру).
Рекомендація. Якщо автомобіль старіший, перевірте розташування клем не тільки за інструкцією, а й в реальності під капотом: клеми та проводи часто змінюють при експлуатації.
4. Ємність та пусковий струм
- Ємність (Ah). Хоча ця характеристика умовна, вона показує, скільки енергії може зберігати АКБ. Зазвичай показник варіюється від 40 до 100 Ah для легкових автомобілів.
- Пусковий струм. Він же струм холодного прокручування (CCA) — важливий параметр для запуску двигуна, особливо в зимові місяці. Чим більший CCA, тим краще.
Рекомендація. Для дизельних автомобілів, для зносостійких двигунів з важким запуском та для холодної зими краще обрати АКБ із підвищеним пусковим струмом.
5. Бренд та вартість
Ідея купувати дорожчу батарею від відомого бренду полягає в її довговічності. Проте, зекономити на виробництві акумулятора досить просто. Це означає, що дешевий акумулятор може бути вразливим до глибоких розрядів, недозарядів або перегріву.
Важливо врахувати, що відповідальні виробники на сьогодні пропонують гарантію на свої батареї, яку повинен підтримувати і продавець. Якщо гарантія відсутня, шукайте інше місце для покупок. В Україні зазвичай надається гарантія від 12 до 24 місяців, а на деякі преміальні моделі — до 36 або навіть 42 місяців.
Рекомендація. Тривалість роботи стартерного акумулятора залежить не тільки від його бренду та цінової категорії. Важливо, щоб і сам автомобіль, зокрема його електрообладнання, були в належному стані.
Гелеві акумулятори
Якщо зустрінете гелеві акумулятори у пропозиціях, не ведіться на них. Справжні гелеві батареї мають труднощі з віддачею великого струму, необхідного для старту двигуна, оскільки це не стартерний тип, а так званий кемпінговий або буферний.
Іноді гелевими називають акумулятори AGM, що також є неправильним.
Найголовніше
Це прикро, але продавці в багатьох магазинах автозапчастин погано орієнтуються у всьому асортименті батарей, які пропонують. Тому перед походом у магазин (як онлайн, так і офлайн) дуже важливо чітко уявляти всі параметри, які необхідні для вашого автомобіля.
















